translation missing: he.general.accessibility.skip_to_content
פסיכולוגיה התפתחותית - השנה הראשונה

פסיכולוגיה התפתחותית - השנה הראשונה

.לתינוקות מטלות התפתחותיות ולמידה רבות

.למידה על העולם בו אנו חיים וקשירת יחסים עם בני אדם אחרים
עמדתם של התינוקות נחותה בהתמודדות עם מטלות אלו, לא כמו מבוגרים שאלה למודים מנסיון העבר שלהם
התינוקות חייבים ללמוד הכל מההתחלה, ללמוד על קיומם של אובייקטים ועל תכונותיהם ועל פעולות של אובייקטים
גם בני האדם נחשבים לאובייקטים עם כל תכונותיהם ומעשיהם ועל התינוקות ללמוד שהם בעצמם בני אדם

?כיצד הם עושים זאת, ללא הכרה מוקדמת של העולם 

ובכן התינוקות באים לעולם מצוידים בכשרים מולדים המסייעים להם בכך. כבר בלידתם הם מצוידים במלאי של רפלקסים  (למשל, מציצה) וביכולת למידה מרשימה. יכולות התפיסה משתפרות במהירות, והם רוכשים יכולות מוטוריות משוכללות. כל הכשרים האלה מועילים להם בהסתגלויותיהם הראשונות.

  • יכולות הטבועות במערכת העצבים כבר בלידה, דבר התלוי גם בבשילה של מערכת העצבים המרכזית.
  • צורכי הישרדות למשל, רפלקס המציצה – מזון, רפלקס ההקאה – חנק, רפלקס בכי – תשומת לב וטיפול.
  • רצף של פעולות המשרתות מטרה כלשהי (למשל תנועת ראש ועיניים לעבר מקור גירוי). בתחילה רצפים אלה פשוטים מאוד, אך הם נעשים משוכללים, מורכבים ומכוונים יותר.
  • תגובות סלקטיביות למשל התרכזות בדברים גדולים ובעלי ניגודי צבעים חדים, לדוגמא תווי פנים, זיהוי תחום עיניים או קו מצח זוהי פעולה אוטומטית ללא מיקוד מכוון או מודע, אולם היא מספקת לתינוק הזדמנות ללמוד על הקווים המאפיינים תווי פנים.
  • הקשר בין פעולות ובין תוצאותיהן למשל תחיבת אגודל לפה, והתחושה הנעימה שבעקבותיה, לעומת תחיבת האגודל לעין.

כל אלו יהפכו עם הזמן להתנהגויות מורכבות יותר שנעשות מרצון ועם.שליטה מרבית

 

 

מאמר קודם טיפולים משלימים לאישה בהריון
מאמר הבא זהירות …בטיחות….בטיחות…